Wagens

WAT, WANNEER, HOE en WAAROM

Hieronder volgt een overzicht van activiteiten in de optocht door de jaren heen met daarbij vermeld de plaats waar gebouwd werd.

 ——————————————————————————————————-

1971    

Eerste kleine wagen “ grote boer zonder pint”.  Gebouwd op de zolders van de leden.
——————————————————————————————————-

1972      

Kleine wagen, die als titel meekreeg “ Webbe ze gegrepe”.  Deze wagen werd gebouwd in een schuur bij boer Hermus aan de Heirweg.
——————————————————————————————————-

1973

Weer een kleine wagen. Titel “ Kom uit de bedstee mijn liefste” , met in de bedstee Jose van Diessen.  Gebouwd bij boer Hermus aan de Heirweg
——————————————————————————————————-

1974       

Kleine wagen voorstellende een vuurtoren, die met slechts 4 kopspijkers vaststond. Titel “ Zoekt oe eige”. Gebouwd in de loods van de BBA. In de spoorstraat.
——————————————————————————————————-

1975

Kleine wagen. Titel: ” Klap met je voeten door de pap”. Eerste prijs kleine wagens in Roosendaal. Deze wagen werd afgebouwd in de schuur van Bakker in de HGD-straat.
——————————————————————————————————-

1976

In dat jaar reden “de Kurketrekkers” mee met twee kleine wagens. Reden hiervan was, dat zij een grote wagen wilden bouwen, maar het ontbrak aan een groot onderstel. Titels: “ Dur zit muziek in & Wemme de leut in handen”.
Ook deze wagens werden afgebouwd in de schuur van Bakker.
——————————————————————————————————-

1977

De eerste grote wagen, met als titel “ We schiete de stad uit”. De onderdelen voor deze wagen werden gemaakt op een zolder in de Kalsdonksestraat  en werd in elkaar gezet in de loods van Claessen op de Vijfhuizenberg. De coating die we hadden gekregen was bedroevend want hij wilde niet drogen.
——————————————————————————————————-

1978       

Grote wagen. Titel “ Mee un Kurketrekker deur onze kop draaien wij naar de top” ook deze wagen werd in onderdelen gebouwd op de zolder in de Kalsdonksestraat en afgebouwd in de loods van Claessen.
——————————————————————————————————-

1979

Grote wagen, met als titel ”Dun ellufde inzet” Men vierde dat jaar het elfjarige jubileum. Dit jubileum werd dat jaar echter te vroeg gevierd. Deze wagen werd gebouwd in de loods van Claessen, en werd ingezet als Prinsewagen in Essen. Dit was het begin  van een lange samenwerking tussen de Kurketrekkers en de Ossekoppen uit Essen. Ook hadden de Kurketrekkers dat jaar hun eigen dweilband onder de naam “Dave en zun errepels”.
——————————————————————————————————-
1980       

Grote wagen, met als titel “ muziek uit een doos”. Tevens deed een grote groep mee in de optocht als het Eerste Roosendaolse Bejaorde Sjoopeloton. Titel van deze groep “Ut lopt wir warm”
——————————————————————————————————-

1981      

Een wagen met een lengte van 21 meter!  Gebouwd in de loods van Smits in de Kalsdonksestraat. Titel: “ Ut slaot as un tang op un vaarke”
——————————————————————————————————-

1982

mini-1982oelaptutum4

Grote wagen “ Wemme motte lappe”. Deze wagen was gekocht, omdat er geen bouwruimte was.  De wagen stond in een stal aan de Rietgoorsestraat, waar geen elektriciteit was, zodat met een aggregaat stroom opgewekt moest worden.
——————————————————————————————————-

1983

Grote wagen “ We draaie wir mee” Wagen werd gebouwd in de voormalige loods van Technovum in de spoorstraat.  Na de optocht bleek dat de pop (ruim 10 meter hoog) op de wagen was afgebroken. Gelukkig zonder verdere gevolgen.
——————————————————————————————————-

1984

Grote wagen “ Zo mottet nou” . gebouwd in de loods aan de Ludwigstraat.

1985

Dit jaar was er geen grote wagen. Er werd aan de optocht deelgenomen met een grote groep onder de titel “Ut leutige speelhol”. Deze groep stelde een aantal mensen in een casino voor.
——————————————————————————————————-

1986

Dit jaar weer een grote wagen “ Das pas bouwe”. Voor de eerste keer werd er gebouwd in het Anker. Dit was de fraaiste wagen tot dan toe gebouwd door de Kurketrekkers
——————————————————————————————————-

1987

Grote wagen “ We doen ut same”. Pech achtervolgde dit jaar de Kurketrekkers bij de bouw.  Slechts twee/derde deel van de wagen reed mee in de optocht. Gebouwd in het Anker.
——————————————————————————————————-

1988

Grote Wagen “ De Leutles”  Ook gebouwd in het Anker.
——————————————————————————————————-

1989 

Grote wagen “ Nie te gelove “ Bouwplaats het Anker.
——————————————————————————————————-

1990

Grote wagen gebouwd in de loods van de gemeente aan de Westhavendijk.
——————————————————————————————————-

1991       

Er was weer geen bouwruimte. We deden aan de optocht mee met een grote groep met als titel “ Sail Roosendaal” Voor deze creatie kregen van het Brabants Nieuwsblad de aanmoedigingsprijs. De bootjes werden gebouwd in degarage van Roger Liebau.
——————————————————————————————————-

1992

Gelukkig weer een grote wagen van de Kurketrekkers in de optocht met als titel “Ut straatbeeld is een beestebende” Dit was het begin van de metamorfose die de Kurketrekkers zou meemaken.  Voor de eerste keer in de geschiedenis wonnen we de eerste prijs in de categorie grote wagens. Deze wagen werd gelijk na de optocht verkocht en reed dezelfde avond nog mee in de  verlichte optocht in Standaardbuiten.
——————————————————————————————————-

22 jaar Kurketrekkers

De vereniging bestaat uit de volgende personen:
Carlo Hermans             Anton Baayens             Roger Liebau
John Hendriks             Wil Nijssen                  Dave van Oorschot
Martien Bruijns           Rene Bogers                 Henk Croonen
Roland Liebau              Frans van de Wijngaard
——————————————————————————————————-

1993

Wadun blomme.  Een wagen speciaal gebouwd ter gelegenheid van het afscheid van Prins Mart.  Prins Mart (Martien Bruijns, oud lid van de Kurketrekkers) zou het een hele eer vinden om op een Roosendaalse wagen de optocht te aanschouwen. Na de optocht ging deze wagen rechtstreeks door naar Maasmechelen (BE) In het feestgedruis stonden plotseling de Belgen terug Ze waren een wiel verloren op de hoogte van Essen en konden niet verder. Die zelfde avond hebben we er nog voor gezorgd dat ze verder konden. Waardoor de feestavond compleet in het water viel. Nog steeds ken iedereen: Riel, riel, riel de Belgen zonder wiel.  Gebouwd in de Bugerhoutsestraat in de loods van Gerritsma
——————————————————————————————————-

1994

Vanaf dit jaar bouwden de Kurketrekkers nog alleen maar grote wagens.  Dit was de laatste wagen die werd getrokken door het bekende treintje. Voor de tweede keer wonnen we de eerste prijs grote wagens. Titel: “Eddut geleze”
——————————————————————————————————-

1995 

Ondanks de het motto: “Kinderspel”. Was er een hoogwerker nodig om de wagen in elkaar te zetten. Dit jaar hadden we een zelfrijdend onderstel aangeschaft. De onderstel was van Frans Halsema geweest. Uitslag: eerste prijs grote wagens Roosendaal.
——————————————————————————————————-

1996

Twee gigantische zagen waren het decor van: “Oor ze zienge” Techniek krijgt steeds meer de aandacht. Met alle up en downs.  Tijdens de optocht bleek de beweging gevaar op te leveren voor de omstanders die niet beseffen dat de  beweging behoorlijke verwondingen konden veroorzaken en zo dicht mogelijk  langs de wagen wilde staan.
Eeerste prijs grote wagens Roosendaal.
——————————————————————————————————-

1997

Dit jaar liet de techniek ons in de steek. Ook de exacte kopie van het Prinse pak kon niet verhelpen dat we tweede werden in de optocht.  Dit jaar stopte de ontwerper van het eerste uur Dave van Oorschot.
——————————————————————————————————-

1998

Mee open kaort haalde we Jeffrey Zagers binnen. Een nieuwe ontwerper die gelijk in het diepe werd gegooid.  Hij brak met de traditionele zwarte streep in de figuren en onderdelen.  Zijn verdienste droeg er toe bij dat we weer terug in de top zaten.  Eerste prijs grote wagens Roosendaal.
——————————————————————————————————-

1999
 

De laatste wagen gebouwd aan de Burgerhoutsestraat moest een speciale worden. Geïnspireerd door het motto: “Zitte ok op roze”.  Bouwde we de watertoren natuurgetrouw na. Door middel van een contragewicht had de watertoren een slinger effect gekregen.  De samenwerking tussen creativiteit en techniek kreeg in deze wagen voor het eerst vormgeving.  Qua kleur, techniek en uitstraling terecht eerste prijs grote wagens Roosendaal
——————————————————————————————————-

2000

De eerste wagen die werd gebouwd op de Wouwse weg in het voormalige pand van Hertoghs Carrosserieën.  In deze wagen werden de bewegingen van dat jaar verder uitgewerkt, de wagen kreeg een vollere uitstraling. Ook de mogelijkheid om hoger te bouwen werd volledig benut. Eerste prijs grote wagens Roosendaal
——————————————————————————————————-

200

“We zaten gebakke dat jaar”  Door het uitvallen van de Prinsewagen werden we gevraagd om als invaller te fungeren.  Gebouwd op het motto kon het geen grotere eer zijn om aan dat verzoek te voldoen.  De prins verdween telkens in de taart om vervolgens weer te voorschijn te komen. De combinatie tussen wagen en act rondom de wagen werd hier volledig benut. Buiten de eerste prijs kregen we ook een huisorde.

——————————————————————————————————-

2002

Zonder meer was deze wagen het hoogstandje die de kurketrekkers in al die jaren hadden gemaakt. “We ebbe wa te 44” was de inspiratie om een boot te bouwen. Hiervoor diende het onderstel te worden verlengd aan de voorzijde en achterzijde. De boot werd gescharnierd waardoor de voorsteven omhoog kwam. Het totale gewicht dwong enig bouwer tot slapeloze nachten. Dit was de laatste keer dat we gebruik maakte van het onderstel dat we in 1995 hadden aangeschaft. Resultaat: Eerste prijs algemeen

——————————————————————————————————-

2003

As ’n Sprookje de Draok de Ridder an het kasteel Weer moesten we verhuizen dit keer naar het voormalige pand van Konings Staal aan de Oostelijke Havendijk. Weer werd er gebouwd op een zelfrijdend onderstel, een touring car, die helemaal moest worden gestript alvorens we konden bouwen. De uitdaging van deze wagen was zoveel mogelijk alternatieve materialen te gebruiken.  Voor het eerst stond er een aggregaat op de wagen die mogelijk moest maken alle bewegingen te laten uitvoeren. Resultaat:
Eerste prijs Roosendaal

——————————————————————————————————-

2004

De gedrevenheid van de Kurketrekkers om weer iets moois op de markt te zetten is was nog net zo groot als in 1971.De wagen werd voor het eerst ontworden door Ronny Gomis. De Kurketrekkers zaten in het 33e jubileum jaar op ut goede spoor. en kamen uit op “Station”

Tweede prijs Roosendaal
——————————————————————————————————-

2005

D.n Emel te Rijk, Bacchus de god van de drank en feesten Werd de hoofd figuur op deze wagen. Een heldere witte griekse hemel overladen met wijn.

Eerste prijs Roosendaal
——————————————————————————————————-

2006

Leeve de Leut werd een Venetiaans carnavals feestje. En een feestje dat voor de “oudere” leden van de Kurketrekkers “Back to the roots” betekende. Het Polyester werd vervangen door Papier Maché. Een mileu vriendelijkere wagen met als plus punt. de mogelijk heid om met grotere en andere vormen te werken als voorgaande Polyester-jaren.

Eerste prijs Roosendaal

——————————————————————————————————-

2007

’t Bleft een kunst ieder jaar weer een nieuwe wagen de markt op te rijden.Dit was een experimenteel jaar voor de Kurketrekkers. Gekozen werd dan ook om een Da Vinchi achtige wagen te maken. Een wagen gericht op “bouwkunst” Aangezien we experimenteel bouwde hadden we niet verwacht de eerste prijs, de Priense beker en de publieksprijs te behalen.

——————————————————————————————————-

2008

Weer een ander jaar en weer een sport om te bouwen. Dit jaar waren de Kurketrekkers verantwoordelijk voor de Priense wagen; een Olympisch schouwspel waar de Priens en zijn gevolg Door 3 Tullepetaonen werd voortgetrokken in een chinese riskja door de straten van Tullepetaonestad.

Eerste prijs Roosendaal

——————————————————————————————————-
2009

 

Gin zee t’oog, luid het motto. Dus tijd om in het diepe te duiken ! Een wagen gebaseerd op de zee sagen van Admiraal Loncke een oud Roosendaalse Zeeheld . Zoals elke zeevaarder was het eerste was hij deed als hij thuis kwam de kroeg in duiken. Na een aantal glazen bier kwamen dan al gauw de wildste zeemans verhalen boven; Opgegeten door een walvis of een inktvis die op een orgel speelde niets was te gek.

Tweede prijs algemeen

——————————————————————————————————-
2010

Zyd in de mart! De Nieuwe Mart veranderde in een Bizarre Bazaar.
Een “vliegend tapijt parkeer garage” ,de Passage een Paviljoen zonder bestemming en de vrolijke Trommelaere van Tullepetaonestad. 1001 mogenlijk heden op een nieuwe, Nieuwe Mart!

Eerste Prijs – Roosendaal
Eerste Prijs – Essen (BE)
——————————————————————————————————-


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *